1
RSD 28.400,00

Moja korpa

Poštarina za sve porudžbine je BESPLATNA

Biranje kacige nije samo pronalaženje veličine ili omiljene boje, već kacige koja vas zapravo štiti u slučaju udara glave tokom pada sa motocikla.

Ako vozite motocikl, bitno je da imate dobru kacigu. U slučaju pada, vaša kaciga je najbolja zaštita sve od povreda lica do smrti. Bitno je da vaša kaciga bude napravljena od materijala koji mogu da vas zaštite od ozbiljnih i jakih udaraca i povreda glave.

Konstrukcija kacige

Postoje tri osnovna sloja kod kacige:

  • Spoljašnja školjka
  • Obloga za upijanje udaraca
  • Mekana unutrašnja postava

Spoljašnja školjka je napravljena da proširi svu silu udarca preko cele površine kacige. Onda dolazi do obloge koja služi da se sabije i upije preostalu silu koju je spoljašnja školjka proširila po celoj kacigi.

Unutrasnja postava stoji odmah do glave i lica što pomaže kacigi da udobno leži na glavi.

Obloga za upijanje udaraca je uglavnom napravljena od EPS materijala (expanded polystyrene). Materijali spoljašnje školjke:

Kompozit

Kompozitne kacige napravljene su od mešavine različitih materijala koji mogu uključivati razna vlakana pomešana sa epoksi smolom. Kompozitne kacige su većinom napravljene od ugljeničnih vlakana (carbon fiber) ili staklenih vlakana.

Proizvođači prave kompozitne kacige tako što ređaju slojeve materijala u kalup ukrštajući ih. Onda sipaju epoksi smolu da spoje sve slojeve i formiraju spoljašnju školjku kacige. Cela mešavina se zagreva i zatim počinje sledeći sloj.

Fiberglass

Fiberglass kacige spadaju u podklasu kompozitnih kaciga. Ove kacige većinom koriste staklena vlakna sa epoksi smolom. Neki modeli u mešavini koriste kevlar ili ugljenična vlakna (carbon fiber), ali su prvenstveno napravljene od staklenih vlakana.

Fiberglass kacige su dovoljno jake da mogu da izdrže jak udarac bez pucanja, ali i dovoljno fleksibilne da prošire svu tu silu preko cele školjke.

Materijali su takođe relativno jeftini, pa je i sama kaciga pristupačna.

Carbon fiber

Poput kaciga od staklenih vlakana, karbonske kacige dobijaju naziv po glavnom sastojku. Ugljenik (Carbon) se prirodno javlja u kristalnom obliku koji je veoma jak. Ugljenična vlakna (Carbon fiber) su dugačak niz ugljeničnih molekula koji se vezuju u organizovane strukture.

Krabon je jak i lak, i kacige napravljene od ovog materijala mogu da upiju veoma jak udarac. Takođe kacige od karbona su nešto udobnije jer nisu teške kao neki drugi materijali. Međutim, skuplje su od Fiberglass kaciga, pogotovo ako u mešavini imaju i kevlar.

Kevlar

Kevlar je jedan od najjačih dostupnih materijala što se zaštite tiče. Materijal je zapravo zaštićen naziv za materijal koji je DuPont razvio napravljen od sintetičkih polamidnih vlakana.

Zato što su vlakna od kevlara napravljena od jednakih, paralelnih linija molekula, imaju neverovatno visoku zateznu čvrstoću. Ovo omogućava proizvođačima da prave kacige od kevlara tako da budu manje gustine i samim tim lakše. Međutim kevlar nema toliku snagu sabijanja kao karbon, pa su često pomešani zajedno.

Plastika

Osim kaciga od smole i vlakana, postoje i opcije kao što su plastične kacige. U okviru ove kategorije nalaze se dve vrste plastike: termoplastika i termoreaktivna smola.

Termoplastike se mogu rastopiti i sipati u kalup, dok je termoreaktivnim smolama potrebno dodatno sredstvo za očvršćsvanje da bi se stvrdnule.

Plastične kacige koriste samo materijale koji se mogu oblikovati, a ne koriste vlakna za ojačavanje. To znači da nisu jake kao kompozitne opcije. Moraju biti deblje da bi zadovoljile propise o kacigama, tako da su generalno veće i glomaznije, ali su malo pristupačnije.

Kada su u pitanju materijali za kacige, ako želite kombinaciju snage, fleksibilnosti i lakoće kompozitni materijali to obezbeđuju pored svoje malo više cene. Plastične kacige su malo jeftinije, ali imaju tedenciju da budu veće i teže da nadoknade svoju relativnu slabiju gradju.

Tipovi kaciga

Lako je izabrati kacigu koja izgleda dobro, ali ipak treba izabrati nešto što ce vam jednog dana u slučaju pada spasiti život.

Na tržištu postoji nekoliko različitih tipova kaciga. Bez obzira na to što sve imaju isti cilj, neke štite bolje od drugih.

Full face kaciga

Za vožnju na putu, kao i na autoputu, full face kacige su najbezbednije. Povrede glave nisu najčešće, ali su smrtonosnije od svih dugih povreda. Full face kaciga štiti sve delove glave i lica za razliku od jet (otvorenih kaciga). Pokazano je da full face kacige smanjuju rizik od povreda lica i do 66%. Modeli su prilično raznovrsni i prikladni za sve vrste motocikala.

Izbor full face kacige zavisi od načina vožnje. Ako vozite sportski motor, na kome ste u većini slučajeva nagnuti napred, trebaće vam agresivniji oblik kacige. Za one koji voze kruzere, touring ili ADV motore kaciga mora imati malo drugačiji oblik.

Jedan od problema full face kaciga je protok vazduha ili ventilacija. Takođe magljenje stakla moze biti problem ako kaciga nema deflektor vazduha kada izdahnete.

Modularna kaciga/flip up i flip back kaciga

Modularne kacige su kombinacija otvorenih i full face kaciga. Njihovo ime potiče od mogućnosti podizanja štitnika za bradu i vizira. Na prvi pogled izgledaju slično full face kacigama.Modularna kaciga uključuje standardni vizir koji radi posao čuvanja očiju i ima ugradjene sunčane naočare.

Uglavnom su malo teže zbog mehanizma podizanja štitnika i vizira. Zbog ovoga su takođe manje bezbedne od full face kaciga koje su napravljene iz jednog dela.

Ovakva kaciga ima dobar ugao vidljivosti i odličan je izbor za uspravan položaj vožnje.

Otvorena kaciga/jet kaciga

Favorit vozača skutera, otvorena kaciga pokriva bočni, zadnji i gornji deo glave dok ostavlja lice izloženo vetru. S obizirom da nema štitnik brade, ove kacige su mnogo manje efektivne u slučaju pada, ali pokriveni delovi su odlično obezbeđeni.

Polukaciga ili šlem

Šlemovi imaju samo gornji deo koji štiti vrh glave. Zbog ovoga pružaju najmanju zaštitu. Prednosti nema mnogo osim znatno većeg protoka vazduha.

Motocross kaciga/off-road kaciga

Off-road kacige su posebno dizajnirane za voznju po zahtevnom terenu. Oblikovane su tako da vam što manje zemlje i prašine uđe u oči. Ovakve kacige koriste posebne odvojene naočare umesto vizira da bi bolje zaštitile oči.
Off-road kacige imaju mnogo otvora za ventilaciju koji pomažu u regulisanju protoka vazduha. Ovakve kacige mogu postati malo neprijatne ako ih nosite duži vremenski period.

Homologacija kaciga

Sve kacige su različite. Neke su pravljene da ispune neki minimum za sprečavanje smrti, dok neke daju vašoj glavi dobru šansu da se bori. Full face kacige su najbezbednije što se toga tiče.

Bezbednosne ocene za kacige izdaje nekoliko različitih agencija.

Za legalnu vožnju u određenim državama SAD-a potrebno je da imate DOT (Department of Transport) odobrenu kacigu, dok za legalnu vožnju u Evropi potrebno je da imate ECE (ECE 22.05 ili ECE 22.06) sertifikovanu kacigu.

Pored DOT i ECE, postoje još dva sertifikata, SNELL i SHARP koji dobrovoljno testiraju kacige za njihovu bezbednost.

SNELL je sertifikat povezan sa profesionalnim vozačima. Postoji i ulični standard koji SNELL zove M2015.

SHARP je Britanski standard, koji se češće koristi u Velikoj Britaniji. On nije isti kao DOT, ECE ili SNELL sertifikat. SHARP dodeljuje bezbednosne ocene kacigama koje prelaze neke određene zahteve. Ovo nije samo obično „prošao“ ili „nije prošao“. Ove bezbednosne ocene za kacige koriste drugačiji sistem ispitivanja kaciga.

SHARP korisiti različite testove za udare pri velikoj i maloj brzini. Svaka kaciga se testira u 5 oblasti kako bi se identifikovale sve slabe tačke. SHARP daje ocene u formatu zvezdica od 1 do 5.

Možete kupiti kacigu sa više sertifikata odjednom, ali za Evropu je ECE najbitniji i svaka kaciga mora imati ovaj sertifikat, ako ga kaciga nema, verovatno je napravljena od loših ili lažnih materijala. Pored toga što ovakve kacige nisu bezbedne nisu ni legalne.                            

Izbor odgovarajuće kacige

Kada vaša glava sa kacigom doživi udar, obloga koja apsorbuje (upija) udar je dizajnirana da podnese te sile i što manje prenese na vašu glavu, ali ako postoji preveliki razmak između kacige i glave, u suštini se pripremate da vas udari sopstvena zaštitna oprema. Takođe, neke kacige imaju ugrađene „klizne obolge“, kao što je Bell-ov MIPS sistem, kako bi se smanjile povrede od rotacionih sila. Ako obloga ne pristaje uz vašu glavu, ne može da funkcioniše kako je predviđeno.

Sa druge strane ako je kaciga previše zategnuta ili tesna jer ima premalo prostora između glave i obloge, kaciga će jednostavno biti neudobna. Postaće smetnja i izvor bola zbog čega ćete možda prestati da je nosite. Dobar odabir veličine i oblika kacige rešava oba problema.

Nisu sve kacige jednake po velicini i obliku. To ne znači da morate dati veliki novac da biste dobili dobru zaštitu. Postoji mnogo opcija za različite oblike glave i stilove vožnje.

Veličina glave i oblik

Kada nadjete odgovarajući tip kacige, vreme je da pronadjete svoj oblik glave. Ljudi se uglavnom uklapaju u jedan od tri oblika glave: dugi ovalni (long oval), srednji ovalni (intermediate oval) i okrugli ovalni (round oval).

Jednostavan način da proverite svoj oblik glave, iako nije najprecizniji, je da vam neko fotografiše glavu odozgo. Poravnajte kosu što je više moguće, jer kosa može da prikrije oblik vaše glave. Pogledajte fotografiju, da li vam je glava skoro okrugla (okrugli ovalni), ili je možda duga i tanka (dugi ovalni), a ako je negde između (srednji ovalni)?

Drugi način da proverite oblik glave je da izračunate kranijalni indeks (cefalični indeks). CI se računa na sledeći način: CI = BPD širina glave (od uveta do uveta) / OFD dužina glave (od potiljka do čela) x 100

CI < 75 (žene); 75.9 (muškarci) je dugo ovalni (long oval) oblik,

CI 75 do 83 (žene); 76 do 81 (muškarci) je srednje ovalni (intermediate oval) oblik,

CI > 83 (žene); 81.1 (muškarci) je okruglo ovalni (round oval) oblik.

Veličina kacige je malo čudna za većinu ljudi, jer ne koristimo veličinu glave često kao veličinu struka, majice ili cipela u svakodnevnom životu.

Krojačka traka treba da se postavi tako da ide iznad obrva i oko potiljka. Iako ovo možete sami uraditi, bilo bi poželjno da vam neko pomogne kako bi merenje bilo preciznije.            

Uporedite svoj rezultat merenja sa tabelom veličina kacige kako bi ste utvrdili koja vam veličina treba. Uvek je najbolje probati kacigu uživo ako je to moguće.

Probajte Kacigu

Kada nađete kacigu koja vam odgovara, stavite je. Kacige nisu dizajnirane da budu udobne dok vam glava prolazi kroz jastučiće, odnosno dok stavljate kacigu na glavu. Možda ćete morati da namestite uši, to je sasvim normalno.

Svaka jaka nelagodnost ili bol znači da treba da probate drugu kacigu. Ako kaciga stoji kako treba, trebalo bi da osetite jastučiće na svojim obrazima. Obrazi će biti malo podignuti kao „obrazi veverice“.

Stavite obe šake na potiljak dok nosite kacigu, gurajte sa obe šake kacigu napred. Ako možete da stavite jedan prst između čela i kacige, onda je dobre veličine. Ako možete da stavite više prstiju ili šaku, onda je prevelika, a ako možete jedva vrh prsta da stavite u razmak, onda je veličina kacige premala.                                

Uhavatite štitnik za bradu i pomerajte kacigu u stranu. Kaciga treba da se pomera sa glavom, ako se kaciga pomera, a glava ostaje u mestu, smanjite bar jednu veličinu. Ako je kaciga malo tesna, imajte na umu da se većina unutrašnjih postava prilagodi i omekša za 15% do 20% nakon prvih 15 do 20 sati vožnje.

Kaciga treba da stoji prst ili dva iznad obrva.Kada kaciga stoji više od toga, verovatno je premala, a kada kaciga stoji niže od toga onda je verovatno velika.

Nosite kacigu 30 minuta

Nosite kacigu bar 15 – 30 minuta. Tražite tačke pritiska. Zategnutost je u redu, ali ako osećate da morate da skinete kacigu da biste zaustavili bol, to nije kaciga za vas. Tačke pritiska su najčešće na dva mesta: direktno na čelu ili neposredno iznad slepoočnica. Ako nakon skidanja kacige imate veliku crvenu liniju preko čela, pokušajte neku drugu kacigu.

Korisite kacigu neko vreme da bi se unutrašnja postava malo prilagodila vašoj glavi.

Izvor: Auto škola STC

Ostavite komentar