- Аутор: eshop
- 1 Коментар
- Nekategorisano
Kada se odlučite da kupite motocikl, postoji niz “skrivenih” troškova koji vam kao početniku neće biti očigledni.
Imajte na umu opasnosti na dva točka
Motocikl je sprava koja će vam pružiti ogromne količine sreće, ispunjenosti i otvoriti novu sferu interesovanja. Pored toga, motocikl donosi i dodatni rizik. Istraživanja pokazuju da motociklista ima oko 30 puta veći rizik od stradanja nego vozač automobila. Generalno, statistika što se tiče bezbednosti motociklista nije prijatna.
Bitan je lični stav koji imate prema bezbednosti,da li ste svesni rizika i da li ste spremni da taj rizik smanjite na minimum?
Polaganje za motocikl
Da bi upravljali motociklom koji ima zapreminu veću od 50 kubika, potrebna vam je A1, A2, ili A kategorija. Za koju kategoriju ćete polagati zavisi od motocikla koji planirate da vozite i vaših godina.
-
- AM skuteri i mopedi do 50 kubika
-
- A1 do 125 kubika maksimalne snage 11 kW
-
- A2 motocikli snage do 35 kW
-
- A svi motocikli bez obzira na snagu i zapreminu ali možete polagati tek kada napunite 24 godine
Ako uzmemo za primer da polažete za A kategoriju a već imate AM kategoriju koja se po starom zakonu dobijala sa položenom B kategorijom trebaće vam 20 časova praktične obuke što će vas sa ostalim troškovima polaganja izaći oko 50.000 dinara.
Ako nemate AM, A1 ili A2, zavisno od ostalih kategorija koje posedujete trebaće vam 40 časova praktične obuke i 7 časova teorijske obuke. U ovom slučaju moraćete da platite od 95.000 do 105.000 dinara.
Slatke muke oko izbora prvog motocikla
Nakon dobijanja dozvole obično se kreće u potragu za prvim motociklom. Izbor može biti polovan ili nov. U oba slučaja postoje prednosti i mane. Kao neko ko je neiskusan, ovde ćete verovatno imati nedoumicu, a iskusniji će vam dati gomilu različitih mišljenja što ponekada više otežava nego što pomaže.
Za početak preporuka je kupiti neki jeftiniji motocikl, manje zapremine i snage. Prvi motocikl bi trebao da bude što univerzalniji, koji toleriše greške.
Što je motocikl snažniji, proces savladavanja tehnike vožnje biće teži. Nakon što provedete sezonu ili dve na univerzalnom motociklu zapravo ćete shvatiti koji način vožnje preferirate i po tome izabrati specijalizovan motocikl.
Računajte i da ćete u procesu učenja napraviti po neki kiks što će vas koštati koje ogrebotine, poneki polomljen migavac ili retrovizor. Zavisno od motocikla, to može koštati par hiljada dinara ili par stotina evra.
Traženje prvog motocikla
Motocikl se ne kupuje danas za odmah. Potraga može trajati par nedelja ili po par meseci, zavisno od vaših želja i budžeta. Zato je bitno da se ne zalećete. Gledajte da suzite potražnju na par modela.
U tom procesu dobro je da angažujete nekoga od poverenja ko ima iskustvo vezano za dva točka.Ta osoba će vam skrenuti pažnju na detalje u smislu tehničkog stanja motocikla i eventualno za vas uživo pogledati i probati motocikl.
Razgovor sa porodicom
Dolazak motocikla u kuću može da izazove zabrinutost kod vaših roditelja i partnera. Motocikl sa sobom vuče negativnu konotaciju pa je donekle normalno da vas bližnji kritikuju ili pokušaju da vas odvrate od motocikla. To treba da razumete kao njihovu brigu za vaše dobro, a na vama je da ih uverite da ćete voditi računa o sebi i drugima.
Na motocikl se ne seda kada ste nervozni, ljuti ili preplavljeni emocijama. Ako pred vožnju imate npr. nesuglasice sa partnerom možete doći u situaciju da napravite loše i ishitrene poteze dok vozite, a takvo ponašanje motocikl strogo kažnjava. Kupovina zaštitne opreme
Motocikl se ne vozi bez opreme a to su: kaciga, jakna, pantalone, rukavice i čizme.
To je stavka koju morate da uzmete u obzir kada planirate finansije. Komplet oprema u jeftinoj varijanti košta od 450 evra, pa na gore ako budete birali kvalitetnije stvari. Ovo je ozbiljna i bitna stavka koju morate uzeti u obzir.
Troškovi održavanja motocikla
Morate imati jasnu sliku pre nego što uđete u svet motocikla oko troškova održavanja. Motociklizam je “skup sport”.
Koliko skup, zavisi od toga kakav motocikl vozite. Što je manji motocikl, manji su i troškovi. Raspitajte se koliko koštaju servisi i delovi za vaš budući motocikl. Nemojte se prevariti da su stariji motocikli jeftiniji za održavanje. Na primer troškovi održavanja za popularni Suzuki SV650 iz 2005. godine:
-
- Trošak registracije: ~26.000 dinara
-
- Set novih guma: ~30.000 dinara
-
- Set prednjih pločica: ~7000 dinara
-
- Set lanca i lančanika: ~17.000 dinara
-
- Ulje i filter ulja: ~4000 dinara
-
- Akumulator: ~4000 dinara
Ovo je bazično održavanje bez troškova majstora ili eventualnih kvarova.
Kada se sumiraju troškovi i vreme
Za ulazak u svet motociklizma potrebno je određeno vreme i solidna suma novca. Računajte da će vam za polaganje A kategorije i kupovinu novog polovnog motocikla trebati nekoliko meseci do pola godine.
Kada određujete budžet, morate računati troškove polaganja i kupovinu opreme. U slučaju da imate samo B kategoriju, trebaće vam 95.000 dinara, odnosno oko 800 evra. Na to dodajte još minimum 450 evra za opremu i već ste potrošili 1250 evra a da niste ni seli na motor. Tek onda ono što ostane u budžetu diktiraće vam izbor motocikla. Nikako nemojte potrošiti zadnji dinar na motor, a da nemate zaštitnu opremu.
Od te cifre koja je preostala za motor, računajte da će tu biti troškova oko ulaganja u nešto od potrošnih delova. Potrebno je izdvojiti bar još par stotina evra za popravke.
Da li sve to vredi?
Motocikl će vam doneti pregršt lepih iskustva, prijatelja i lepih emocija ukoliko ste odgovorna osoba. To je neprocenjivo. Pored toga, motocikl će vam doneti značajnu uštedu u vremenu provedenom u saobraćaju probijajući se kroz gužvu i tražeći parking. Ušteda pri potrošnji goriva je još jedan plus, jer će prosecan motocikl od 650 kubika trošiti oko 5 litara benzina na 100 kilometara.
Ulazak u priču jeste skup, ali kada uhvatite korak sa održavanjem i kupovinom opreme, ti troškovi će se kasnije sniziti na prihvatljiv nivo.
Izvor: Polovni automobili
